Navigatie

GARANTIES

Wettelijke garantie:

In Europa heb je gewoon recht op een deugdelijk product. Gaat er binnen een half jaar iets stuk, dan mag je er van uitgaan dat het product niet goed was. Hier zitten wel wat haken en ogen aan. De wetgeving geldt voor normaal gebruik. Spring je voortdurend op een armleuning, dan is dat geen normaal gebruik, de kat laten jongen op de bank ook niet (echt, is gebeurd).

Nederland heeft echter een grote uitzondering binnen Europa: non conformiteit. Dit houdt in dat het gekochte product moet voldoen aan de verwachtingen die je er aan stelt. Deze regel is geen vrijbrief voor “doe maar wat je wilt”, maar wel een grote stok achter de deur bij de verkoop. De verkoper moet je goed voorlichten. Wat leer betreft dus ook over de eigenschappen en het aanbevolen onderhoud. Doet de verkoper dit niet, of adviseren ze bewust verkeerd onderhoud om bijvoorbeeld lucratieve garanties/verzekeringen te verkopen, dan kun je je beroepen op non-conformiteit.

CBW Garantie (INretail, de nieuwe organisatie achter CBW)

Aankopen vanaf 1 juli 2017

De CBW garantie is per 1 juli 2017 gewijzigd. Was er tot nu toe een aflopende garantie (zie hier onder), nu is er een nieuwe garantie geldig. Hierbij wordt in Artikel 15 ook geanticipeerd op "conformiteit". Het geleverde product moet die eigenschappen bezitten die de afnemer (consument) op grond van de overeenkomst bij normaal gebruik mag verwachten. Dit is het conformiteitsbeginsel uit het Nederlands recht. Voor de consument een zeer belangrijk item waar je op terug kunt vallen wanneer een product niet voldoet aan wat je er van mocht verwachten. De nieuwe CBW garantie komt er op neer dat er een volledige garantie van 2 jaar geldt. Let op, er wordt in lid 2 vermeld "Partijen kunnen ook anders schriftelijk afspreken". Wil je zeker weten wat bij jou aankoop van toepassing is, lees dan wat jouw CBW erkende winkel precies heeft vermeld. Niet onbelangrijk is Artikel 15 lid 8: De afnemer (consument) moet zich als een goed afnemer gedragen. Daaronder wordt bijv. verstaan dat het product goed en afdoende wordt onderhouden en behandeld. Wanneer fabrikanten langer dan 2 jaar volledige garantie geven, zo geldt dit ook voor de consument. 

Aankopen tot en met 30 juni 2017

De Centrale Bond Wonen had tot en met 30 juni 2017 een zogenaamde aflopende garantie. Deze garantie wordt alleen gegeven door CBW leden, het zogenaamde "CBW erkend". Het eerste jaar na aankoop  zijn reparaties voor rekening van de winkelier of fabrikant. In het tweede jaar betaal je 1/3 en in het derde jaar 2/3 van de kosten zelf. Let op, dit betreft dus alleen zaken die onder de normale fabrieksgarantie vallen. Zoals hierboven omschreven bij "wettelijke garantie" mag je soms meer verwachten. Het CBW zegt hierover: Het kan zijn dat je op basis van de wet verdergaande rechten hebt dan in de CBW-erkend-garantie omschreven. Dit is afhankelijk van je (gerechtvaardigde) verwachting, die weer afhangt van product, prijs, verkoopgesprek, advertenties van ondernemer of leverancier, gebruik, gebruikte materialen, levensduur, etc. 

Fabrieksgaranties:

Fabrikanten zijn gehouden aan wettelijke regels omtrent garantie. Sommigen houden er ook nog eigen bepalingen op na. De meesten gaan over onderhoud. Topmerken geven vaak 5-7 jaar garantie als je je aan hun onderhoudsvoorschriften houdt. Hierover vind je meer informatie in de bijgeleverde garantievoorwaarden van de fabrikant of op hun website.

© 2010 - 2018 Leerkenner | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel